Att bygga kultur är en konst.
Kultur är lite som att ta hand om en gemensam baby, och blir inte babyn vaggad märks det direkt.
För att lyckas med ett kulturbygge krävs mycket mer än några workshops och ett gemensamt projekt på tre månader. Det tror jag vi alla vet. Att få en kultur att leva innebär att dagligen känna ansvar över hur man engagerar och involverar alla i bolaget. Men hur gör man? Det finns säkert många vägar fram till målet, men här delar jag med mig lite av hur vi tänker. Vi har några byggstenar för att skapa delaktighet och engagemang i vardagen, vilket i sin tur bygger kulturen.
Den första är ”Transparenta”. Visa hur det går för företaget! Var öppen med vad som är svårt, kanske till och med jobbigt. Lämna hellre för mycket information. Jag tar hellre kritik för att det informeras och involveras för mycket än för lite.
Den andra är ”Mod”. Mod handlar om att släppa kontrollen. När man bygger något nytt finns få trampade stigar. Här får vi jobba med att få personer att våga kliva fram. Det kan innebära att ge trygghet för att kliva ur sin trygga zon. Här måste man acceptera att saker tar lite olika vägar. Frågade vi vilka som ville vara med? Tar tillräckligt många ansvar? GER vi tillräckligt med ansvar? Men framförallt handlar mod om att tillåta oss att göra fel. Att våga prova och misslyckas. Bara på det sättet hittar man nya vägar. ”Den som inte gjort något fel, har gjort fel”, är en bra början.
Den tredje är ”Lyhörda”. Och det handlar inte bara om att lyssna när någon pratar, och utan också om att fråga. Vi vet alla att det ibland kan vara svårt att bara ta bladet från munnen och säga sin mening. Men om man får frågan, om hur man mår eller vad man vill göra eller förbättra, och en ärlig inställning att lyssna till svaret, då skapas förtroende. En annan del i ”lyhördheten” är att skapa mötesplatser där det går att tycka till och där åsikter och förslag tas på allvar.
Den fjärde är ”Kreativitet”. För att bygga en fin kultur så är vår erfarenhet att det är lättare när man tar ut svängarna lite. Finns det lite lekfullhet i positionen av varumärket kommer den närmare oss individer och blir inte så ”Corporate”. Det kan ta lite tid att vagga lekfullheten, men oj så bra det blir! Sedan våga ta hjälp utifrån! Boka upp en lunch med någon du tycker sticker ut eller gör något annorlunda. Alla blir stolta över att bli tillfrågade. Finns många bolag där ute att inspireras av. Eller varför inte anlita en byrå för att få nya perspektiv på vad man gör och på sitt budskap. De träffar många bolag och kan vara kreativa tillsammans med er.
Kultur är något man har i hjärtat och i tanken i allt man gör. Men kultur ska inte blandas ihop med att alltid göra likadant. Då stannar man i utvecklingen och missar värdefull kunskap från olikheter. För oss är kultur att ta oss framåt tillsammans på en okänd stig. Varje situation är ny och kräver något nytt. Men om vi hela tiden vaggar babyn så kommer det att gå bra.
Till sist: Kultur går inte att kopiera. Bara det räcker som argument för att göra det på riktigt, från grunden.