Hälsa är inte livsviktigt. Det är viktigare än så.

Avni Kajala, 2020

Betyder ”hälsa” att må bra? Och innebär det i så fall att allt vi mår bra av, automatiskt också är hälsosamt? Nej, skulle jag säga. På så sätt skulle soffliggaren kunna argumentera för att ”ligga i soffan” får hen att må bra – alltså är det hälsosamt att ligga i soffan… Nej, igen… Som jag ser det är hälsa en frukt vi skördar efter lite slit och kämpaglöd. Hälsa, för mig, är den 25:e (lönedagen) för kroppen efter en månads hårt slit. Och det fina med hälsan är att den ackumulerar till något större månad efter månad, till skillnad mot lönen som för oss vanliga dödliga brukar ta slut fram emot nästa utbetalning. 

Visst, vissa verkar ha den där genetiken som gör att de kan leva hur osunt som helst, äta vad och hur mycket som helst, aldrig gå upp för trapporna eller springa en meter, och ändå ha sex-pack, vacker hud och ett lugn i sinnet som man nästan blir avundsjuk av. Men, handen på hjärtat, hur många sådana personer känner du?

Så, hur ökar vi då hälsan? På samma sätt som vi ökar lönen! Du får inte högre lön för att du gör något snabbare, slarvigare och slumpartat. Du får inte heller högre lön om du 1 månad av 12 jobbar extra hårt och kör övertid. Som att köra en ”bootcamp” eller några påsar Nutrilett. Hälsan ökar vi istället genom en medveten satsning på utbildning, kompetens och noga dokumenterade åtgärder. Vi tar oss an uppgiften med entusiasm och vi överträffar våra egna förväntningar. Framförallt gör vi detta kontinuerligt och utan att stirra oss blinda på, eller fastna, i motgångar.

Själv har jag provat allt mellan himmel och jord. Min erfarenhet är att för hård satsning i för kort period inte är hållbart. Resultaten är för små för att bli motiverande. Hitta istället ett långsiktigt mål, som sträcker sig över tid. Och var inte rädd för att ändra. Mina mål, min kost, min träning, mitt fokus ser annorlunda ut nu mot för 1 år sedan när jag behövda karva bort 20+ kg från min vikt. 

Ekonomen i mig säger använd Excel! Sätt upp ditt idealmål och bryt sedan ner det i delmål och sätt deadlines för när vart och ett av delmålen ska vara uppfyllda. Vad du än gör glöm inte att fira varje delseger! Slå på stort och spar inte på krutet. Skulle du å andra sidan hamna på villospår så är det bara att gå tillbaka till planen dagen efter och fortsätta. 

Framförallt glöm inte att vi är bara människor. Det är mänskligt att inte veta vart man ska och inte alltid ha stenkoll på vad man vill. Det är ännu mer mänskligt att välja fel väg och dra lärdom av sina misstag för att sedan åka på nästa nitlott. Hälsan är inte ett undantag i det här. Det finns inte ett blueprint (”onesize fits all”) för alla att följa, liksom det inte finns ett blueprint för allt annat i livet. Jag säger som en gammal god revisor hade sagt; ”det beror på!”. Alldeles oavsett din startpunkt och dina mål, så kan jag med säkerhet säga det här:

  • Ett steg fram kommer alltid vara bättre än att stå still,
  • En liten förändringen i din dagsrutin innebär 365 små förändringar på ett år, och 730 förändringar på två år. Tro mig det kommer märkas! 
  • Döm inte resan på en parameter. Om du vill gå ner i vikt, använd inte enbart vågen som måttstock. Mät, känn efter, testa kläder, gör en kroppsskanning. Justera något litet och sen fortsätter du igen. 
  • Fira små segrar men gör det aldrig med dåliga vanor! Man kan inte fira framgång med cheatmeals, alkohol eller andra dåliga vanor. Som att fira att man slutat röka med en cigg… 

Så, tänker du börja träna? Tänker du börja idag? I veckan? Inboxa mig så kommer jag bli din största supporter! Kramar från mig!

/Avni

Vi kan connecta på fler sätt om du vill:

Vi kan connecta på fler sätt om du vill: