Från och med idag: en personlig hälsocoach till alla!

Martin Forssell, 2022

Mpya Finance har i många år jobbat målmedvetet med att bli ett bolag som tar hälsa och välmående på allvar. Nu är det dags att ta utöka ambitionen ytterligare i och med samarbetet med IMR, Institutet för Människor i Rörelse. Tanken är att alla anställda får en personlig hälsocoach som följer varje person under två år. Martin Forssell, en av initiativtagarna på Mpya, berättar mer.

Hej Martin, vad ska vi göra? Träna mer?

Nej, det handlar inte om att träna på det viset, det handlar om att må bättre utifrån sina förutsättningar. Vi har inlett ett samarbete med ett företag som heter IMR, institutet för människor i rörelse. Ett företag grundat av ishockeylegendaren Mats Sundin. Tanken är att vi som bolag ska kunna ge alla våra anställda, alla som vill, en personlig hälsocoach som hjälper var och en utifrån sina möjligheter och olika drivkrafter att må bättre. Det är grunden. Alla vill inte springa, alla vill inte cykla, alla vill inte klättra i berg… Men alla vill nog hitta ett sätt att må bättre, bli piggare och känna sig mindre stressade.

Vad är skillnaden nu jämfört med förut?

Mpya har funnits i 5 år och vi säger att vi är ett hälsoföretag, och det är bra, men vi har inte arbetat långsiktigt på det här sättet som vi ska göra nu. Vi har gjort många olika stötvisa insatser, som gångtävling eller utomhusgympa, men nu vill göra det långsiktigt och vi vill följa upp. Därför har vi skrivit ett 2-årskontrakt med IMR. På det viset kan vi följa upp både individen, men också hela bolaget.

Hela bolaget?

Ja, vi gör en mätning, en screening nu i början, som är anonym. Där kollar man hur vi alla mår som grupp. Det visar sig kanske att 20% av oss inte sover så bra som vi vill. Med den här satsningen så vill ju kunna se att den siffran sjunker, såklart. Vi tar liksom fram en må-bra-siffra, ett må-bra-KPI. Det är ett KPI som jag gillar.

Hur funkar den personliga hälsocoachen?

Varje anställd på Mpya får en personlig hälsocoach, där man går ju igenom personens mål och tankar kring måendet och på vilket sätt man vill må bättre. Hur man ska nå de målen är ju väldigt individuellt, och även målen är olika. Med en personlig hälsocoach så kan man verkligen nå fram till varje person.

Hur ofta träffar man sin personliga hälsocoach?

Man gör två mätningar/träffar per år, men vi har alla tillgång till hälsocoachen varje dag. Det är verkligen lyxigt. Sen, om man vill, kan man göra en extra djupgående test där man provar rörlighet, kondition, rörlighet och styrka, som man sedan kan följa upp.

Man använder en app också?

Ja, appen är smart. Det finns tips på enkla övningar man kan göra om man till exempel är stel i nacken. Vi har ju ett stillasittande jobb. Där kan man också ha sina personliga mål och möjlighet till dialog med sin hälsocoach.

Vad blir den största utmaningen tror du?

Utmaningen blir att få så många som möjligt att använda hälsocoachen. Vi har såklart tagit referenser och kollat med andra bolag och frågat vad de tycker om det, och de människor som använder det älskar det. Vi hoppas det blir samma hos oss. Men vi måste ha tålamod och ge det tid. Som jag sa förut, det här är en långsiktig satsning som handlar om välmående. Inte om att stå på vägen om tre månader.

Om du får önska, hur kommer vi må om 2 år?

Jag hoppas att ett par personer har gjort en riktig resa, en livsstilsförändring, som är hållbar. Plus att vi har på bolagsnivå förflyttat oss. Att vårt nya ”hälso-KPI” visar att vi helt enkelt mår bättre. Vi är mindre stressade, har bättre kondition, ingen har ont i nacken… Sådana saker. Sedan hoppas jag att vi under resan har peppat varandra och skapat ännu mer positiv energi. Det här kommer bli fantastiskt!

Vi kan connecta på fler sätt om du vill:

Vi kan connecta på fler sätt om du vill: